Med 2,26 millioner registrerte brukere i sin innloggingsløsning SPiD, har Schibsted det suverent største grunnlaget for innhenting av personopplysnigner blant mediehusene i Norge. Men Schibsted er langt ifra alene om å hente inn opplysninger om deg og meg.
Amedia lagrer informasjon gjennom AID, tilsvarende Schibsteds SPiD. Per i dag brukes informasjonen til å regulere tilgang til betalingsløsningen, logge all bruk av Amedias tjenester - når hun/han er innlogget og å plassere deg i brukergrupper, hovedsakelig basert på bruksfrekvens. Informasjon om hvor du er innlogget fra og hva slags mobil eller nettbrett du logger på fra, er i tillegg tilgjengelig gjennom standard analyseverktøy.
Amedia sorterer ikke ut brukergrupper basert på informasjonen i AID. De skreddersyr heller ikke annonser basert på informasjon fra profilen. Men ambisjonen er å lage stadig mer komplette digitale identiteter også av sine brukere, forteller Pål Nedregotten i Amedia.
Digitalsjef Lene Hordvik i Dagbladet forteller at det avisen per idag lagrer av personopplysninger også for dem begrenser seg til brukere tilknyttet avisens plussløsning, som logger seg inn via DBiD. Stadig mer komplette digitale identiteter på sine brukere er også et aktuelt mål for Dagbladet.
– Det er to måter man kan lage skreddersydde innholdsprodukter, men begge baserer seg på at du må ha kvalitativ data. Det kan vi få ved å ta utgangspunkt i brukerinformasjon, hvordan kundene bruker produktet vårt, eller ved å innhente mer detaljert personinformasjon. Men når det gjelder personinformasjon, må det være kunden som godkjenner hva vi lagrer, sier Lene Hordvik i Dagbladdet.
Kilde: DN.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar