Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

06.01.2014

En av fem vil betale på nett

I undersøkelsen til Amedia sier 21 prosent at de i «ganske stor grad» eller «svært stor grad» (se graf) er villig til å betale for nettaviser.

– Vi har over 20 prosent som mener det er rimelig at de som leser aviser også skal betale for dem. Og andelen som sier absolutt nei har gått veldig ned, det minker mer i den enden, sier Anne Jacobsen, analysesjef i Amedia, Norges nest største mediekonsern. Hun tror budskapet media har gitt de siste årene om det ikke er mulig for dem å levere alt gratis, er i ferd med å bli akseptert:

Det Jacobsen er mest bekymret for, er om unge leser blir med på omleggingen til nettaviser med betaling. Hun forteller at betalingsviljen er på 17 prosent for de mellom 20 og 30 år, noe som er lavere enn i de eldre aldersgruppene.

– Vi må passe oss for å ikke kun vise ungdommen den lettvinte journalistikken, og at det mest relevante innholdet blir lite tilgjengelig for dem. Det er vanskelig å rekruttere nye lesergrupper om de møter helt stengte nettsider, sier Jacobsen, som mener det ikke finnes noen fasit for hva avisene burde ta seg betalt for, og hva som bør ligge ute gratis.

Kilde: Klassekampen.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates