– Høsten 2013 så vi hvordan amerikanske viralnettsteder blomstret opp i Facebook-strømmene til folk. Vi tenkte det kunne være morsomt å gjøre noe tilsvarende her hjemme, sier Anders Bakken.
Han står for det redaksjonelle på Smud.no, mens broren Martin er teknisk ansvarlig. Da viralbølgen for alvor traff Norge sommeren 2014, var de to allerede godt posisjonert med en nettside som hadde vært i drift i noen måneder.
– I juni hadde vi plutselig to millioner sidevisninger, i juli var vi opp i 3,5. I november nådde vi 4,9 millioner sidevisninger i måneden, sier Martin.
De to driver nøysomt arbeid for å fininnstille siden.
– Vi har for eksempel sett mye på plassering av delingsknapper. Hvorvidt den ligger under eller over en video kan gi store utslag, sier Martin.
Når 90 prosent av trafikken til siden kommer via Facebook, er deling alt som betyr noe.
Digitalsjef Tore Andre Godager i Egmont Publishing forteller at fintuningen av innhold er det viktigste de har lært fra viralsatsingen Superlike.no. Nettsiden gir blant annet ulike lesere forskjellige titler på sakene for å finne den som gir flest klikk.
– Vi lager nå saker med flere titler og kan måle i samtid hvilken som gjør det best. Vi gjør det samme med ulike bilder. Denne systematiske måten å optimalisere en story har man ikke sett før, sier han.
Kilde: DN.no
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
16.02.2015
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar