Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

02.07.2015

Kaster seg inn i kampen om e-sport

Organiserte konkurranser i dataspill har på få år opplevd en enorm publikumsvekst. Nå satser svenske MTG hardt ved å kjøpe 74 prosent av e-sportsgiganten ESL, som er arrangør for flere av de største konkurransene innen e-sport. ESL regner med å nå 260 millioner seere og en omsetning på 440 millioner kroner i 2015.

Administrerende direktør Morten Micaelsen i MTG TV opplyser at det foreløpig er for tidlig å si om e-sport vil bli å se på MTGs norske kanaler fremover.

– Jeg tror kjøpet føyer seg inn i en trend der store, etablerte medieaktører kommer til å prøve å kaste seg på gullrushet innenfor e-sport. De ser at man får tilgang til akkurat den typen seere de ellers sliter stort med å tiltrekke seg, sier Johan Lie Hammerstrøm, som skriver om teknologi og spill i DN.

Den amerikanske strømmetjenesten Twitch.tv viser enkelt og greit mennesker som spiller dataspill. Seerne kan snakke sammen og kommentere alt som skjer fortløpende. Amazon slo Google på målstreken da de kjøpte tjenesten for snaue syv milliarder kroner. Tjenesten har over 100 millioner seere hver måned. Netflix har til sammenligning 65 millioner. MTG-direktøren forteller at de allerede samarbeider tett med Twitch.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates