Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

09.03.2010

Prisene presses i gamle markeder

I Tekst 2 null omtaler vi flere eksempler på hvordan digital teknologi, og spredningen av denne medfører et press på prisene i forskjellige markeder. Fotografier er et slikt marked, der nye aktører gjør bilder tilgjengelig til dramatisk lavere priser enn hva tilfellet var for noen år siden. Vi omtaler også mekanismene som trekker i retning av at mye innhold blir tilgjengelig, og kan gjenbrukes gratis.

Saken omtalt nedenfor er en del av dette bildet, men merk også bildet som illustrerer saken: det er tilgjengelig for fri bruk (CC-BY), via Flickr.

Hurtigruten skaffer seg rettighetene til hundrevis av bilder til via en fotokonkurranse: Reisende blir oppfordret til å sende inn sine beste «Hurtigruteminner», men deltagelse i konkurransen innebærer at bildene kan benyttes fritt i konsernets reklame.

Fotografene frasier seg alle økonimiske rettigheter for å være med i konkurransen. Ifjor kom det inn 5680 bilder, hvorav 800 ble plukket ut og lagret med tanke på senere bruk. Flere av bildene er senere brukt i reklamebrosjyrer.

Reklamefotograf Damien Heinisch mener Hurtigruten er i overkant frekke:

- Her mister fotografene alle rettigheter til bildene. Det er ikke korrekt. Selv om det kun er amatørfotografer som deltar, så gjør ikke det saken noe bedre. Nivået på amatørfoto er blitt ganske bra nå. Dersom et selskap skulle kjøpe ett bilde med fri bruksrett for all fremtid hos et billedbyrå kan det raskt komme på over 100.000 kroner, sier Heinisch til Dagens Nærlingsliv.


Digital Foto & Video: Skaffer seg hundrevis av fotografier for småpenger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates