Facebook gjør det mulig for personer å definere seg selv ikke bare gjennom ens nettverk, men også gjennom personlige interesser og bilder. Profilen din er en kollasj av hvem du er, hva du liker og ikke liker. Vi blir ”fans” av merkevarer fordi de forteller noe om hvem vi er og gir oss en mulighet til å komme i dialog med andre mennesker med felles interesse. Facebook har blitt det nye ”kan jeg få tlf nr ditt ?”. Mennesker blir først venner på Facebook også møtes man etterpå. Tiden man bruker på Facebook kan for andre generasjoner sees på som unyttig tidsfordriv. Men for en 21 åring gir deltagelsen en følelse av at man er del av et viktig samfunn hvor man kan dele innhold, meninger og holdninger med ekte mennesker.
På mange måter kan man betegne Facebook som ”syklubben” på nett. Hvor vi har byttet ut strikkepinner og kaffekopper med applikasjoner, bilder og ”pokes” .
Kilde: Metronet Norge Blogg
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
05.08.2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar