Medielandskapet er i dramatisk endring, mener Torry Pedersen, VGs administrerende direktør, som tror medielandskapet vil endre seg mer de neste 10 årene enn de siste 10. Snart lanserer han den første norske avisen på e-tavlen «iPad».
– Du har utviklet nettmedier i ti år nå. Hva kan du si om alle forandringene?
– Jeg hadde en usvikelig tro på at digitaliseringen ville endre medielandskapet fundamentalt, men styrken i overgangen har vært kraftigere enn jeg hadde sett for meg. I VG så vi ikke så mye mot de andre nettavisene som mot andre som var rene nettsteder. Det var der vi kunne finne grep å lære av, og trekke inn i vår tradisjonelle avisverden. Gründerne som ikke hadde noen historie tenkte mer radikalt enn det vi gjorde. De første årene var preget av prøving og feiling, og vi vil se det samme også når det gjelder e-tavler som iPad. Jeg leste nå sist helg at 32 andre produsenter også skal produsere e-tavler, så det er et uoversiktlig landskap, ganske komplekst, og det er vanskelig å vite sikkert i dag hva vi kommer til å bruke om ti år.
– Jeg skulle til å spørre deg om hvordan du ser for deg 2020.
– Jeg tror medielandskapet vil endre seg mer fra 2010 til 2020 enn det har gjort fra 2000 til 2010 – og da har vi i mente at det har endret seg voldsomt siden da. Det eneste som er sikkert, er at vi kommer til å motta nyheter fra en rekke forskjellige medier, avhengig av hva vi til enhver tid føler for og som passer best. Og vi vil nok konsumere dem i flere småbiter. Folk vil følge nyhetstips fra Twitter og finne sine nisjenyheter. Det blir mindre rituelt.
Kilde: Dagsavisen
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
31.08.2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar