Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

25.06.2011

Som avslutningshilsener i gamle brev

Fjortiskommunikasjonen på nett minner om avslutningshilsener i gamle brev.

– Ungdom har utviklet nye og mer følelsesladde uttrykk enn det vi er vant til i norsk språkbruk, sier professor Jan Svennevig.

Svennevig har forsket på 14-åringer som chatter via MSN. Men også på SMS, Facebook og andre sosiale medier har ordbruken tatt en kjærlig vending.

– Da SMS-bølgen startet her i landet, var det vanlig å avslutte tekstmeldingene med «kos og klem». «Kos og klem» ble etter hvert til «Koz og klemz». Nå er disse uttrykkene helt ute, nye fraser har overtatt, forteller Berit Skog, førsteamanuensis ved NTNU.

Forskerne, som har tatt for seg bruken av forskjellige sosiale medier, har flere forklaringer på at de store ordene. Én ting er at vi er påvirket av amerikansk ungdomskultur der uttrykk som «love you» er vanlig. Noe annet kan være at vi kompenserer med ord og smilefjes for mangel på ansikt-til-ansikt-kontakt.

– Smilefjeset fungerer som kroppsspråket i meldingene, sier Skog.

– Dessuten er det lettere å gi uttrykk for følelser på nettet, mange tør mer når de ikke er ansikt til ansikt med personen de kommuniserer med.

Det er helt klart jentene som er modigst. Jan Svennevig fant ingen uttrykk for hengivenhet i chatsamtalene mellom gutter.

Aftenposten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates