Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

30.07.2011

World of Warcraft-fellesskapet hedret terrorofrene

Onsdag 27. juli deltok et stort, internasjonalt fellesskap av «World of Warcraft»-spillere for å vise sin respekt overfor ofrene, de pårørende - og hele Norge. Dette ble gjort ved å markere ett minutts stillhet.



Fredag ble det klart at Coop Norge har sluttet å selge skytespill og «World of Warcraft» med øyeblikkelig virkning, som en direkte konsekvens av terrorangrepene, ifølge Bergens Tidende.

- Det fins ingen gode, vitenskapelige konklusjoner som tyder på at man blir voldelig av å spille voldelige dataspill, på tross av mye forskning, sier Espen Aarseth, mangeårig dataspillforsker ved IT-universitetet i København.

- Kritikken mot dataspill er en moralsk mediepanikk. Det dreier seg om å gi et relativt nytt fenomen skylden for komplekse samfunnsmessige eller psykologiske problemer, sier han, og trekker paralleller til måten skuespill, jazz, rock og tegneserier først ble mottatt. Aarseth heviser til psykologer som tvert om ser på dataspill som et tegn på normalitet.

- Er du gutt i en viss alder, så er det unormalt å ikke spille dataspill. Dersom man ser på hvem som har stått bak slike hendelser, er det faktisk mer typisk at de skriver litterære tekster, uten at vi skal trekke slutninger av det, sier Aarseth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates