Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

17.05.2012

- Fuck gjennomsnittsseeren

Verken HBO eller 60 Minutes gjør markedsundersøkelser for å bestemme seg for hvilke historier som er viktige å fortelle. I HBO, nettopp for å ikke la laveste fellesnevner-tenkningen regulere sitt originale innhold, har de mantraet: – Is it an excellent story? 60 Minutes er tydelige på hva som er viktigst for dem: – It’s not important to be first, it’s important to be right.

The Onion – en satirisk mediekanal – går så langt som å nærmest ha mottoet ”People are idiots”, og tillater derfor ingen kommentarer på sidene sine, tar ingen innspill eller forslag fra lesere og følger heller ingen av sine pr. dags dato 3 753 293 følgere på Twitter.

Den gjennomgående holdningen hos disse tre vidt forskjellige medieaktørene er det at innhold er deres eget ansvar, ikke seerens. Men innen mye film og fjernsynsinnhold er det nettopp seeren som får bestemme, og ”seeren” er ofte, som The Onion påpeker, en idiot.

Kilde: Rushprint

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates