Noe av det som skiller Netflix fra andre strømmetjenester, er anbefalingene den gir brukeren om hva han eller hun bør se. Teknisk direktør Neil Hunt forklarer hvordan avanserte matematiske algoritmer benyttes til å forutsi hvilke typer filmer du som bruker vil like.
Netflix opererer med mellom 2000 og 3000 forskjellige adferdsgrupper. Dette er grupper av Netflix-brukere som liker å se det samme som deg. Ved å kombinere flere slike grupper får Netflix en stadig mer korrekt profil på deg. Denne brukes til å anbefale deg filmer og serier du ennå ikke har sett.
Alle Netflix-kunder blir videre bedt om å gi fra en til fem stjerner til det de har sett. Fordelingen av disse stjernene, kvalifisert gjennom hvordan ulike adferdskategorier vurderer en og samme film, bruker Netflix til å gjette hvor mange stjerner akkurat du kommer til å gi den samme filmen.
- Vi henter inn flere millioner vurderinger hver dag og mikser dem inn med populariteten i de ulike adferdsgruppene. Ut fra dette gir vi deg din forventede vurdering av en film, forteller Hunt.
På toppen av dette vil Netflix gjerne at du kobler Netflix-kontoen din til Facebook. Dette bruker Netflix til å anbefale deg filmer og serier som dine Facebook-venner har gitt fire eller fem stjerner.
Kilde: DN.no
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
17.10.2012
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar