Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

26.07.2013

Revolusjon i musikkbransjen

- Forandringen i musikkbransjen kan sammenliknes med den industrielle revolusjonen på 1800-tallet. Det er en digital revolusjon, og hele musikkbransjen er i endring, Artistene turnerer nå for å lage plater, i stedet for at de lager plater for å turnere. Det er en stor forandring fra hvordan musikkbransjen fungerte før, sier Frank Nes i booking- og eventselskapet Bergen Live til DN.no.

Sosiale medier og internett spiller en mye større rolle i musikkbransjen enn før. Artister kan enkelt nå ut til nye og gamle fans verden over, og strømmetjenester som Spotify og Wimp gjør musikken lett tilgjengelig. Nå har musikkbransjen gått tilbake til singelvirksomheten slik den var på 1950- og 60-tallet.

- Artister slipper fire-fem singler digitalt før de slipper albumet, nå for tiden. Det finnes til og med artister som kan reise på verdensturneer med en gratis mixtape. Særlig innenfor hiphop-sjangeren er det blitt mer og mer vanlig, sier Nes.

Han forklarer at også norske artister nyter godt av den nye musikkrevolusjonen. I løpet av de siste 10 årene har norsk musikk gått fra å være undervurdert og underlegent i forhold til internasjonale artister. Nå selger norske artister ofte like mange billetter som internasjonale artister.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates