Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

10.12.2013

- Faren oppstår når et selskap vet alt om deg

- For halvannet år siden bestemte verdens største internettselskap seg for å samle all informasjonen sin i en stor informasjonsbank. Det er nettopp dette jeg mener er bekymringsfullt. Det betyr i praksis at selskapet vil kunne lage seg en tidslinje for hver bruker som inneholder alt fra personopplysninger til hvilke steder du har søkt på i karttjenesten.

Selskapet som direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet snakker om er Google. Sjefen i Datatilsynet understreker at han er sikker på at datainnsamling, eller Big Data som det ofte kalles, er kommet for å bli og at det er en trend som bare vil vokse.

- Problemet, eller faren, oppstår først når et selskap vet alt om deg, eller har samlet så mye informasjon at de kan tegne et ganske korrekt bilde av hvordan din dag ser ut, sier Thon.

Han mener det eneste selskapet som per i dag sitter med en slik oversikt, er nettopp Google.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates