Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

16.06.2014

Medierenessansen

Flere høyprofilerte amerikanske mediepersonligheter bryter ut av de etablerte mediene og skaper nye mediesatsninger som rendyrker ett tema. De får finansiering og dedikerte følgere. Samtidig forbereder mediebedrifter over hele verden den største kostnadskutt- og nedbemanningsbølgen på mange år.

De nye satsingene har til felles at de er et lite miljø med stort engasjement rundt enkelttemaer som de formidler til et interessert kjernepublikum, enten det handler om klimapolitikk (Inside Climate News), kriminalitet (Homicide Watch), faktasjekking (Factcheck.org), grønn design (Treehugger), utdanningssektoren (Chalkbeat), Nord-Korea (nknews.org) eller havbunnen (Deep Sea News).

Men er de egentlig så forskjellige fra vanlige blogger, som også kan være viet et bestemt tema? Ja, mener utøverne. De nye nisjenettstedene skiller seg ut ved å være istand til å tiltrekke seg tung uavhengig finansiering – fra hedgefond, ventureselskaper og stiftelser. De styres som klassiske, faktabaserte journalistiske virksomheter med de dyktigste journalistene i spissen. Der de etablerte mediene må tilpasse seg den digitale virkeligheten, tar de nye mediesatsningene utgangspunkt i den.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates