De nye satsingene har til felles at de er et lite miljø med stort engasjement rundt enkelttemaer som de formidler til et interessert kjernepublikum, enten det handler om klimapolitikk (Inside Climate News), kriminalitet (Homicide Watch), faktasjekking (Factcheck.org), grønn design (Treehugger), utdanningssektoren (Chalkbeat), Nord-Korea (nknews.org) eller havbunnen (Deep Sea News).
Men er de egentlig så forskjellige fra vanlige blogger, som også kan være viet et bestemt tema? Ja, mener utøverne. De nye nisjenettstedene skiller seg ut ved å være istand til å tiltrekke seg tung uavhengig finansiering – fra hedgefond, ventureselskaper og stiftelser. De styres som klassiske, faktabaserte journalistiske virksomheter med de dyktigste journalistene i spissen. Der de etablerte mediene må tilpasse seg den digitale virkeligheten, tar de nye mediesatsningene utgangspunkt i den.
Kilde: DN.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar