Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

19.07.2014

Tubetoppen «Pewdiepie»

Felix «Pewdiepie» Kjellberg skapt verdens største Youtube-kanal. Han har 13 millioner flere abonnenter enn Rihanna. Pewdiepie legger ut minst ett innslag hver dag, og Youtube-klippene hans er nå sett til sammen 4,5 milliarder ganger.

Kjellberg startet Youtube-kanalen sin i 2009. Da han testet skrekkspill som «Amnesia» var mikrofonen på og redselsskrikene hans ga ekko på nettet. Pewdiepie er blitt en venn med morsomme ideer, rare kommentarer, kule miner, et smittende smil og en «brofist» – en knyttet neve strukket frem for å hilse – rett inn i seernes hjerter. Hittil er det blitt drøyt 1800 videoer, som kan ta alt fra én time til en hel natt å ferdigstille. Han spiller alltid inn uten manus.

Aksjeselskapet Pewdie Productions ble registrert i 2012. Seks måneder etter starten hadde det en omsetning på 7,2 millioner kroner. Fjorårets tall viser 27 millioner.

Han har fått forespørsler fra «Skavlan» og amerikanske talkshows som «Jimmy Kimmel Live», men takker nei til det meste.

– Jeg har ikke noe imot nye opplevelser og takket ja til veldig mye tidligere. Men siden det ikke koster noe å produsere nye videoer er tid min eneste utgift.

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates