Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

16.07.2010

Rolleforvirring

Det er fullt mulig å ikke være privat på sosiale medier, men å være personlig slipper man ikke unna: På Tvitre.no finner man en liste over hvilke nordmenn på Twitter som har flest følgere. Øverst regjerer Jens Stoltenberg, som følges av 24.500, en av rundt 30 statsledere som er på Twitter. Tett fulgt av blant andre Jonas Gahr Støre, Are Kalvø og kronprinsparet. Etter Kristin Halvorsen befinner Steinar J. Olsen seg, gründer og daglig leder i Stormberg as. Han er nok den norske lederen som er mest aktiv på sosiale medier, med konto både for seg selv og for bedriften på Facebook og på Twitter. Hva sier han om det å balansere mellom jobb og privat?

«Jeg deler gjerne tanker og erfaringer gjennom sosiale medier. Jeg er ikke redd for å la folk bli kjent med meg, og går gjerne inn i en dialog. Selv om jeg kan være personlig, så er jeg ikke privat. Jeg kan eksempelvis gjerne tvitre om at jeg er på dugnad i barnehagen, men forteller ikke hvilken barnehage det er og jeg er opptatt av å ikke identifisere barna mine med navn, bilde eller alder. Jeg er gjerne venn med mine medarbeidere på Facebook, men jeg lar i så fall dem ta initiativet. Det kan være vanskelig å si nei til en venneforespørsel fra sjefen.»

Adecco-sjef Anders Øwre-Johnsen uttalte på E24 at det var lite smart av ledere å sosialisere med ansatte på Facebook. Biblioteksjef Berit S. Nygård kommenterte uttalelsen hans på Twitter: «Hvis de ansatte ikke skal ha sjefen som venn på Facebook, blir jeg meget, meget ensom og ganske venneløs (smilefjes)».

Kilde: DN.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates