Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

09.09.2010

Fem betydelige trender innen sosiale medier

Sosiale strekkoder
Strekkoder kan bli brukt til å dele informasjon om produkter, der forbrukere danner faste eller midlertidige grupper med andre som er interessert i den samme varen.

Kombinert med lokasjonstjenester muliggjør dette lokale grupper.

Intelligente søk
Det sosiale aspektet trekkes inni søk, for eksempel ved at man legegr til rette for at man starter søkene i sin egen "vennekrets".

Gruppekjøp
Tjenester som Groupon sender ut daglige tilbud til sine medlemme. Slike tjenester er allerede blitt store i USA.

Kundefordeler med mobilen
Tradisjonelle kundekort flyttes til mobilen. Etter hvert blir medlemskortene integrert med sosiale tjenester, og man kan se for seg at brukerne får fordeler dersom de legger ut en melding om handelen på sin Facebook-profil.

Innsjekking av underholdningen
Dette innebærer en systematisering av den sosiale delen rundt bruk av underholdning. Gjennom sosiale medier settes du for eksempel i kontakt med alle de andre som ser det samme programmet. Dette fenomenet kommenterer vi i boken, knyttet til CNNs kobling med Facebook i forbindelse med Obamas innsettelse. (se side 66-67 i Tekst 2 null)

Kilde: Mashable

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates