Google TV har vært på trappene en stund, men først denne uken kom Google-sjef Eric Schmidt med noen detaljer om denne tjenesten. Den skal i utgangspunktet være gratis, og Google legger opp til å samarbeide med en rekke programskapere og elektronikkprodusenter.
- Vi vil jobbe med innholdsleverandører, men det er lite sannsynlig at vi vil starte med produksjon av innhold, sier Schmidt.
Google TV vil komme enten som en selvstendig boks, som brukerne kobler til tv-en, eller teknologien kan bygges inn i selve apparatet. Google TV vil gjøre det mulig å søke og surfe på internett - ved siden av å se på tv-sendinger. Det vil også være mulig å spille av innhold fra ulike opptaksenheter. Løsningen skal lanseres i USA senere i høst, og globalt neste år.
Apple har på sin side nettopp lansert en oppdatert versjon av Apple TV. dette er en boks som kobles direkte til tv-skjermen, og kan streame videoinnhold fra ulike kilder til fjernsyn og datamaskiner.
Google TV satser på å gi tilgang til både betalt- og gratisinnhold fra nett. I USA har selskapt inngått avtale med minst én kanal om å tilby seerne betal-tv.
Google ser ut til å anvende samme modell som de har gjort i mobilmarkedet med operativsystemet Android: Det vil si at selskapet tar kostnadene ved å utvikle en gratis plattform som utviklere og produsenter kan bruke til sitt innhold og distribusjonsløsninger. Google får sin del av kaka gjennom annonsering.
Tv-markedet domineres av innholdsleverandører og distributører. Sistnevnet betaler i dag svært store summer for senderettigheter. Apple-sjef Steve Jobs forklarer at innholdsleverandørene ikke har vært villige til å gi slipp på det tette samarbeidet med distributørene.
Apples strategi er likevel å få med seg innholdsleverandørene for å kunne tilby programmer for en billig penge. Apples trumfkort er iTunes-butikken, som allerede har solgt musikk, filmer og tv-serier i en årrekke.
Kilde: DN.no via Digital Foto & Video
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
08.09.2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar