Stadig flere dropper papiravisene og leser nyheter på nett, men sjef for Media Norge, Didrik Munch, mener flere kan være klare for å betale for nyheter på nett. Onlineaktivitetene står nå for 20 prosent av Media Norges inntekter.
- Vi er nr. 1 i Norge har et betalingsforhold til 472.000 norske abonnenter. Det er et utgangspunkt for å begynne å ta betalt for unikt innhold, sa Munch.
Et grep er VGs kommende lansering av VGID-innlogging på alle sine tjenester, noe som skal introduseres fra slutten av fjerde kvartal 2010. Tjenestene vil betales gjennom en automatisk fornyelsesbetaling, slik som i iTunes.
Schibsteds aviser vil lansere betalte online-løsninger for iPad i løpet av 2010 og 2011. VG-versjonen skal være klar om en måneds tid, og det blir mye video og mye bilder, ifølge Torry Pedersen, administrerende direktør i VG.
Pedersen tror nøkkelen for å lykkes med betaling for innhold på iPad handler om presentasjon og pakking av innholdet, god tilpasning til mobile enheter, full tilgjengelighet, koblet med en sterk merkevare og førsteklasses tjenester.
Nisjeprodukter gjør at folk er villige til å betale, sa VG-sjefen, som mener det blir viktig å ikke selge seg for billig, mener Pedersen.
- Vi må ikke falle i samme fellen som musikkindustrien. Når vi deler innholdet vårt opp i deler og gjør enkeltartikler eller tjenester enkelt tilgjengelig for den som er interessert i akkkurat det må vi ikke selge enkeltdelene billigere enn helheten.
Kilde: DN.no
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
22.09.2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar