- Spotifys reklamestreaming er som The Pirate Bay i ny forkledning, sa daglig leder Jan Paulsen i MajorStudio til Aftenposten før helga.
Flere uavhengige norske plateselskap har trukket seg ut, i en slags særnorsk boikottaksjon. Selskapene er frustrerte over at den annonsefinansierte gratistjenesten kaster lite eller ingen ting av seg, og foreløpig ikke beriker andre enn Spotifys eiere. Dette er et klassisk eksempel på det som i nettøkonomien kalles en freemium-modell, der gratisprodukt og betalingsprodukt spiller sammen.
En masterstudie (.pdf) utført av siviløkonomstudentene Richard Bjerkøe og Anders Sørbo ved Handelshøyskolen BI, viser at plateselskapene taper inntekter, mens gjennomsnittsmusikeren har hatt en inntektsvekst på 66% etter de siste ti årene med digitalisering og internettutvikling.
Likevel må det være nyttig for den videre debatten at vi får korrigert elendighetsbeskrivelsen med en bekreftelse av det ikke primært er nettets og digitaliseringens skyld om artister sliter med å få endene til å møtes. Den ubehagelige sannheten er jo at det er alt for mange som tror de kan leve av å lage musikk i Norge, akkurat som det er alt for mange som prøver å leve av å skrive bøker.
Kilde: kultur - Dagbladet.no
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar