Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

17.11.2010

Nasjonale prøver på kartet


Even Westvang i Bengler har gjennomført og dokumentert et spennende prosjekt, som på en glimrende måte illustrerer hvordan nye medier åpner helt nye muligheter for å skape sammensatte, interaktive tekster med utgangspunkt i en rekke adskilte informasjonskilder:
De siste par ukene har jeg satt av litt tid hver kveld til å lage en liten tjeneste som viser resultatene fra de nasjonale prøvene geografisk på en skikkelig oversiktelig måte. Siden dette er en uformell øvelse i datadreven borgerjournalistikk tenkte jeg selve prosessen kunne være interessant å dokumentere for meg selv og muligens også for andre.
Det tok 15 kvelder og én arbeidsdag. Gitt at jeg har to små barn hvor den yngste gjerne skal bæres en timer hver kveld og den eldste våkner i 0600-tiden kan jeg umulig tenke meg at jeg har klart å bruke mer enn 2 timer i snitt per dag. Så rundt regnet gikk det en arbeidsuke.
Tjenesten står nå live på skoleporten.bengler.no.

Offentlig informasjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates