Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

11.12.2010

– Velg side!

Morgenbladet har intervjuet islandske Kristinn Hrafnsson. Han forteller blant annet om hvordan han ble oppmerksom på Wikileaks da nettstedet la ut hemmelig informasjon om Kaupthing, en av bankene med ansvar for finanskrisen på Island i 2008. I disse dager er han Wikileaks’ ansikt utad.

– Kan du ta meg gjennom hele prosessen fra dere mottar et dokument til det er publisert? Hvordan velger dere hva som skal offentliggjøres og ikke?

– Det er ulikt fra gang til gang, og det materialet som kommer ut nå, er veldig spesielt. Men generelt sjekker vi om vi kan stole på materialet når vi får det i hende – er dette virkelige dokumenter, eller dreier det seg om forfalskninger. Dessuten må vi vurdere om det er et poeng å legge ut materialet. Så luker vi ut informasjon som kan skade en kilde, og irrelevant personinformasjon.

– Du forteller om en redigeringsprosess. I hackermiljøet er melodien at dere er politiske, fordi en hacker ville bare lagt ut alt. Ser du poenget?

– Det var en merkelig definisjon av hacking, først og fremst. Veldig smal. Men jeg er ingen dataekspert. Det vi driver med, er journalistikk, om du spør meg. Jeg har vært journalist i 20 år her på Island, og jobben min i Wikileaks er i bunn og grunn den samme.

– Men er dere også et politisk prosjekt?

– Nei, ikke med mindre du mener kampen for åpenhet og rettferdighet er politisk. Jeg ser det ikke slik, det handler heller om menneskerettigheter.

– Hvorfor er Wikileaks viktig?

– Vi er en medieorganisasjon, og våre mål er deretter. Jeg savner vel at flere journalister følger slike ledestjerner i sitt virke. At de slåss for åpenhet, for eksempel.

Kilde: Morgenbladet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates