Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

21.03.2011

Justin 2.0

Det er ikke nødvendigvis sangene som har skapt fenomenet Justin Bieber. Musikken hans er, i hvert fall enn så lenge, R’n B-inspirert pop, typisk for tenåringssegmentet.

Men han skiller seg likevel ut. Bieber ble ikke plukket opp fra et TV-show som forrige generasjons tenåringsstjerner; Christina Aguilera, Britney Spears, Justin Timberlake og til og med Miley Cyrus. Heller ikke noe talentshow som Idol eller Star Search, hvor mentoren Usher ble kjent, kan skryte av å ha oppdaget ham.

Bieber er derimot et produkt av 2.0-nettet, som kjennetegnes av brukergenerert innhold som blogger og YouTube.

Internett som alternativ lanseringsplattform er ikke noe nytt, men ingen har truffet tenåringssegmentet så hardt, eller blitt så store som Justin Bieber. Og få soloartister er blitt like populære i så ung alder. Som 15-åring var han kjent over hele USA.

Aftenposten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates