Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

15.10.2011

Gi meg fem minutter

Bloggeren Fr. Martinsen, som vi også omtaler i boka, skriver om å komme seg på Twitter på Journalisten.no:
Jeg møtte en nyhetsjournalist nylig som sa: Men jeg har jo ikke tid, jeg får ikke sett Dagsrevyen en gang, jeg må ta meg av familien. Her er mitt kjærlige tips: Hver gang du sitter ved pulten din på jobben og tar imot en telefonsamtale som du vet ikke leder til noe, men høfligheten tilsier at du må lytte likevel: Gå på twitter samtidig. Hver gang du ergrer deg i en kø eller venter på noen eller bussen: Gå på Twitter.

Neste gang noe spesielt skjer eller du lurer på hvilke kronikker som diskuteres mest denne morgenen, har du nyhetskanalen din klar.

Den kvelden jeg lå i senga og så Sky News-rapporter fra Tripoli og samtidig fulgte med på twitterstrømmen min, videresendte Klungtveit to såkalte lister. Den ene var fra New York Times som akkurat hadde delt oversikten over Libya-kildene de selv fulgte denne kvelden. Den andre var fra en Times-redigerer som hadde lagd en liste på journalister som var i, og rapporterte fra, Tripoli akkurat nå. Slik kunne jeg forandre min dagligdagse twitterstrøm til en utenriksstasjon for noen timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates