– Det ble oppstyr da det ble kjent at Arbeiderpartiet hadde kjøpt annonseplass for ordet «vikarbyrådirektivet» i Googles søkemotor. Er dette vanlig adferd blant politiske partier?
– Ja, det er veldig vanlig. Det har de lært av sine kolleger i utlandet. Barack Obama kjøpte alle tenkelige begreper knyttet til tema som splitter USA politisk, for å få frem sine synspunkter. Norske politiske partier ser også i økende grad dette som en effektiv måte å nå ut med informasjon på, de har jo lenge hatt begrensninger når det gjelder annonsering. Når det gjelder akkurat søkeordet «vikarbyrådirektivet», var det imidlertid bare Arbeiderpartiet som hadde kjøpt det.
– Gjør alle partiene dette?
– Det har jeg ikke helt oversikt over, delvis fordi 99 prosent av våre annonsører ordner dette selv uten å kontakte oss direkte. De går inn på google.no/adwords, og velger ord eller uttrykk de vil betale for å registrere. Vi har titusener av annonsører i Norge.
– Innvendingene synes å understøtte den oppfatning at Google er blitt en så dominerende aktør at dere kan defineres som «essensiell infrastruktur» i informasjonssamfunnet, og at det offentlige derfor burde spille en rolle i deres virksomhet?
– Det har jeg aldri hørt noen si. La meg sette dette på spissen: På to dager produseres det nå fem exabyte med informasjon på internett. Det er like mye informasjon som det er blitt produsert fra menneskehetens fødsel til år 2003, ifølge forskere ved Berkeley-universitetet. Hvis noen mener at politikere skal bestemme hvordan all denne informasjonen skal rangeres, da har de en interessant oppgave, for å si det diplomatisk.
– Så dere diskuterer etikken?
– Vi har egne avdelinger som jobber utelukkende med etikk. For eksempel er vi så opptatt av personvern at vi ligger i forkant av reguleringsregimene. På vårt nettsted kan man nå finne en side kalt «dashboard», hvor alle kan se hvilken informasjon som er lagret om deres internettbruk. Dette er omtrent som å få se mappa si, for å si det sånn. Vi nøyer oss heller ikke med å legge alt åpent, du får lov å slette og endre det du vil.
– Ja, det er veldig vanlig. Det har de lært av sine kolleger i utlandet. Barack Obama kjøpte alle tenkelige begreper knyttet til tema som splitter USA politisk, for å få frem sine synspunkter. Norske politiske partier ser også i økende grad dette som en effektiv måte å nå ut med informasjon på, de har jo lenge hatt begrensninger når det gjelder annonsering. Når det gjelder akkurat søkeordet «vikarbyrådirektivet», var det imidlertid bare Arbeiderpartiet som hadde kjøpt det.
– Gjør alle partiene dette?
– Det har jeg ikke helt oversikt over, delvis fordi 99 prosent av våre annonsører ordner dette selv uten å kontakte oss direkte. De går inn på google.no/adwords, og velger ord eller uttrykk de vil betale for å registrere. Vi har titusener av annonsører i Norge.
– Innvendingene synes å understøtte den oppfatning at Google er blitt en så dominerende aktør at dere kan defineres som «essensiell infrastruktur» i informasjonssamfunnet, og at det offentlige derfor burde spille en rolle i deres virksomhet?
– Det har jeg aldri hørt noen si. La meg sette dette på spissen: På to dager produseres det nå fem exabyte med informasjon på internett. Det er like mye informasjon som det er blitt produsert fra menneskehetens fødsel til år 2003, ifølge forskere ved Berkeley-universitetet. Hvis noen mener at politikere skal bestemme hvordan all denne informasjonen skal rangeres, da har de en interessant oppgave, for å si det diplomatisk.
– Så dere diskuterer etikken?
– Vi har egne avdelinger som jobber utelukkende med etikk. For eksempel er vi så opptatt av personvern at vi ligger i forkant av reguleringsregimene. På vårt nettsted kan man nå finne en side kalt «dashboard», hvor alle kan se hvilken informasjon som er lagret om deres internettbruk. Dette er omtrent som å få se mappa si, for å si det sånn. Vi nøyer oss heller ikke med å legge alt åpent, du får lov å slette og endre det du vil.
Kilde: Morgenbladet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar