Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

04.02.2012

Den som leter, skal ledes

Et lengre intervju med Googles Jan Grønbech i Morgenbladet:

– Det ble oppstyr da det ble kjent at Arbeiderpartiet hadde kjøpt annonseplass for ordet «vikarbyrådirektivet» i Googles søkemotor. Er dette vanlig adferd blant politiske partier?
– Ja, det er veldig vanlig. Det har de lært av sine kolleger i utlandet. Barack Obama kjøpte alle tenkelige begreper knyttet til tema som splitter USA politisk, for å få frem sine synspunkter. Norske politiske partier ser også i økende grad dette som en effektiv måte å nå ut med informasjon på, de har jo lenge hatt begrensninger når det gjelder annonsering. Når det gjelder akkurat søkeordet «vikarbyrådirektivet», var det imidlertid bare Arbeiderpartiet som hadde kjøpt det.

– Gjør alle partiene dette?
– Det har jeg ikke helt oversikt over, delvis fordi 99 prosent av våre annonsører ordner dette selv uten å kontakte oss direkte. De går inn på google.no/adwords, og velger ord eller uttrykk de vil betale for å registrere. Vi har titusener av annonsører i Norge.

– Innvendingene synes å understøtte den oppfatning at Google er blitt en så dominerende aktør at dere kan defineres som «essensiell infrastruktur» i informasjonssamfunnet, og at det offentlige derfor burde spille en rolle i deres virksomhet?
– Det har jeg aldri hørt noen si. La meg sette dette på spissen: På to dager produseres det nå fem exabyte med informasjon på internett. Det er like mye informasjon som det er blitt produsert fra menneskehetens fødsel til år 2003, ifølge forskere ved Berkeley-universitetet. Hvis noen mener at politikere skal bestemme hvordan all denne informasjonen skal rangeres, da har de en interessant oppgave, for å si det diplomatisk.

– Så dere diskuterer etikken?
– Vi har egne avdelinger som jobber utelukkende med etikk. For eksempel er vi så opptatt av personvern at vi ligger i forkant av reguleringsregimene. På vårt nettsted kan man nå finne en side kalt «dashboard», hvor alle kan se hvilken informasjon som er lagret om deres internettbruk. Dette er omtrent som å få se mappa si, for å si det sånn. Vi nøyer oss heller ikke med å legge alt åpent, du får lov å slette og endre det du vil.

Kilde: Morgenbladet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates