Nå er det støtte å hende i en undersøkelse gjennomført av BBC, her presentert av Holly Goodier:
Bildet er selvsagt nyansert, men seks utviklingstrekk fremheves:
- Modellen som har preget mye av tenkningen på dette området, 1/9/90regelen, er foreldet. Antallet personer som deltar på nettet, er betydelig høyere enn 10%.
- Deltakelse er nå regelen snarere enn unntaket: 77% av Storbritannias online-befolkning er nå aktiv på en eller annen måte.
- Dette har vært drevet av fremveksten av "lett deltakelse": aktiviteter som tidligere krevde stor innsats, er nå relativt enkelt. 60% av Storbritannias online befolkning deltar nå på denne måten, med aktiviteter fra å dele bilder til å starte en diskusjon.
- Til tross for deltakelse har blitt relativt "lett", nesten en fjerdedel av mennesker (23%) forblir passive - de deltar ikke i det hele tatt.
- Passivitet er ikke så forankret i manglende digital kompetanse som en gjerne har trodd. 11% av de som er passive nettet i dag er såkalte "early adopters". De har tilgang og mulighet, men velger å ikke delta.
- Digital deltakelse er først og fremst knyttet til individuelle valg. Deltakelse handler nå mye mer om hvem vi er, snarere enn digitale ferdigheter.
Modellen av Deltakelse Choice identifiserer fire sentrale former: passive, enkelreaksjon, lett initiering og intens deltakelse. Disse er illustrert i grafikkennedenfor og diskutert i mer detalj i foredraget jeg gir på BBC Online IndustryBriefing i dag. Som med mine tidligere orienteringer (utover skjermbildene ogEndre Målgruppe Atferd), vil videoen av presentasjonen min være tilgjengeligfor alle å se på BBC Internet Blog, neste uke.
BBC Internet Blog via JonblOGG
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar