Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

25.08.2012

En stemme i slavekoret

På Harvard Business School, hvor Schibsted er eget case, underviser de i innhøstingsstrategi. Den trer i kraft når eierne bestemmer seg for at økte investeringer i en moden virksomhet ikke lenger vil gi økt vekst. De gamle varemerkene blir i stedet "cash cows" som tappes for verdier til varemerket ikke lenger er profitabelt. I februar i år tok Schibsted ut 1,35 milliarder kroner i ekstraordinære konsernbidrag fra de fire avisene, som den gang ble karakterisert som "bunnsolide". Et halvt år senere er de kjemper på leirføtter.
/../
Til tross for ukens svarte nyheter, har Schibsted vært den beste medieeieren i Norge, og er det antakelig ennå. Men det er på tide å spørre om det norske samfunn på lang sikt kan stole på at A-pressen, Polaris og Schibsted kan levere journalistikk i det omfang og på det nivå som samfunnet trenger. Hvis svaret er nei, må vi – ikke de ansatte, men borgerne – lete etter alternativ. Schibsted kan antakelig leve godt av å selge brukte biler. Norge kan ikke klare seg uten journalistikk.

Kilde: Aftenbladet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates