Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null. Eksemplene er ordnet kapittelvis i menyen nede til høyre.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

07.09.2012

Make ‘em pay

Det har vært helt uproblematisk for folk å flenge opp en tier eller to for en avis å adspre seg med i lunchen. Hvor er denne tieren nå?

Det kan godt hende denne lunchleseren vår ville vært villig til å komme med noen kroner for det hun leser på telefonen i lunchpausen også idag, men:
  • hun er vant til at det ikke koster noe
  • nettet er fullt av tilbud, og det er lett å flytte på seg. Om noe blir for dyrt eller for tungvint, går hun et annet sted
  • hun er all over the place — på norske og utenlandske nettsider, hun er ikke lenger trofast mot én eller to, så om hun skulle betalt for innholdet, burde hun kanskje heller betalt en krone her og en krone der enn en klumpsum til ett medium
  • telefonen hennes har ikke noe myntinnkast (og hun bruker også i stadig mindre grad cash)
Men pengene som skal gi produksjon av den gode og viktige kvalitetsjournalistikken føles ikke like sikre som de var i gårsdagens modell, og vi har også sett at iPad’en, som mange mediehus trodde skulle gi en ny blomstring for betalt innhold, har hatt jevnt dalende betalingsvilje, ifølge TNS Gallups Interbuss-undersøkelse:

Utfordringer som likner disse rammer i større eller mindre grad media, musikere og mange andre som lager innhold til et veldig fragmentert marked.

NRKbeta SØKKRIK i en fei 2:4 – Make ‘em pay

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates