I 2008 hadde Obama-kampanjen fire dataingeniører. I denne valgkampen er det samme tallet 45. I tillegg kommer statistikere, matematikere, sannsynlighetsberegnere, datagravere og markedsføringseksperter – som tilsammen utgjør et team på rundt 120 mennesker som under hele valgkampen jobber utelukkende med å skape verktøy som samler inn, systematiserer og foredler data om velgerne. I tillegg sitter det satellitter med frivillige datafolk rundt omkring i landet som gir sitt bidrag.
«Under Reed har Obama-teamet bygget systemer for velgerregistrering, organisering av frivillige og generell støvsuging og analysering av hver eneste bit av tilgjengelig data – ikke bare stemmemønster, politiske donasjoner og forbrukerpreferanser, men også hva folk leser og deler, og hvordan de reagerer på eposter, annonser, tweets og andre henvendelser.», skriver Businessweek.
Nøkkelen til suksess ser ut til å være skreddersøm av budskap, og kirurgisk presisjon i hvem man henvender seg til. Mailer fra Obama-kampanjen kan gå ut i inntil et dusin ulike versjoner. Presidenten sender ut korte og konsise meldinger til mannlige velgere. Førstedamen Michelle Obama skriver varmere og mer utførlige meldinger til kvinnelige velgere, der hun omtaler mannen med fornavn i en uformell tone. Responsen på mailene måles i realtid, og de som fungerer best overtar fullstendig utover i de store mailforsendelsene.
Kilde: DN.no
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
07.10.2012
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar