Papiravisa kan være borte i løpet av 10-15 år, mener BI-forsker Erik Wilberg. Nye momsregler kan framskynde prosessen.
I dag åpner årskonferansen til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) - hvor avisbransjen, politikerne og medieforskerne samles for å diskutere medienes framtid. Blant de store temaene er overgangen til digitale plattformer - med endringene det medfører for medienes inntekter og rolle i samfunnet.
På årets konferanse er det håp om at kulturministeren bruker tida på talerstolen i morgen til å snakke om en endring i momssatsen for digitale medier.
Momssatsen er 25 prosent for nettaviser, mens papiravisene har momsfritak. En lav, felles sats vil derfor være en ytterligere fordel for nettmediene.
Vi vil i framtida se både mindre redaksjoner og færre aviser, mener Wilberg.
- Man vil ansette journalister med multimedieferdigheter som kan publisere på flere plattformer. Hvem som overlever, er avhengig av hvem som klarer å tilpasse seg, sier han.
Wilberg mener dette vil styrke den offentlige debatten, i motsetning til hva mange frykter.
- Man ser allerede denne endringen på nett - folk ønsker å delta og kommentere. Jeg tror ikke det blir mindre offentlig debatt, men vi får flere plattformer å publisere på. Det er som de sier i utredningen fra mediestøtteutvalget, det er «lett å komme til orde, men vanskelig å bli hørt».
Kilde: Klassekampen
Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.
Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.
Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget
19.09.2012
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar