Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

13.04.2013

Betalingsmur til begjær og besvær

Familiens 17-åring gnir håndbaken mot morgentrøtte øyne. De er våkne nok til å registrere at far sitter hensunket i en papiravis. Resten av avisbunken ser hun olmt på, som om det er et uhyre, før hun flytter den i god avstand fra seg selv. Hun er konsentrert om smarttelefonen og dagens første oppdateringer. Min datter har knapt lest i aviser, selv om hennes foreldre er avisomaner – vi har alltid hatt et stort avisforbruk. Det har ikke min datter fått med seg. Derimot har hun registrert at det meste finnes på nett, og det er gratis. Hun er en digital storforbruker. Hun kan sitte på rommet med mac’en på fanget, smarttelefonen klar til venstre og Ipaden til høyre. Alt ladd og alltid i bruk med gratisskyts.

«Norsk presse går gjennom sin verste krise noensinne. Det foregår en digital transformering i mediebransjen. Medie-markedet har forandret seg kraftig de siste årene, endringene fortsetter, og de skjer raskt. Det gjelder publiseringsteknologi, brukeratferd og annonsering. Alle medier berøres, men de mest utsatte er de som har sitt utgangspunkt i publisering på papir.» Det er formuleringen Medibedriftenes Landsforening (MBL) brukte overfor Kulturdepartementet i sin høringsuttalelse om forslag til endringer i forskiften om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Annonseinntektene faller faretruende fort og opplagstallene lyser rødt. En hel bransje jager nye forretningsmodeller, for mange er det for sent.

Kilde: Morgenbladet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates