Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

03.12.2013

Aftenpostens egentlige pris

Christian Berg-Jensen kommenterer Aftenpostens nye betalingsløsning og tilhørende registering av brukeradferd:

Jeg ble, som sikkert også tusenvis av andre nordmenn, møtt av Aftenpostens nye løsning på nett som gjør at vi, leserne, må betale for innhold. Jeg har ingen problemer med å forstå Aftenpostens (og andre avisers) behov for fornying og tilpasning til en digital hverdag. Informasjon er bare noen få tastetrykk unna nesten uansett hva man leter etter. Jeg har heller ingen problemer med å måtte betale 199 kroner i måneden for et produkt som jeg allerede benytter i stor grad. Det måtte komme før eller senere.

Problemet mitt begynner når jeg leser Aftenpostens personvernspolicy. Som abonnent (og det blir jo de fleste av oss som holder Aftenposten som foretrukken medietilbyder) behandles:

«(…)også personopplysninger for å kunne gi deg tilbud, anbefalinger og innhold tilpasset ditt bruksmønster og uttrykte ønsker, til analyse for å forstå markedstrendene(…). Opplysningene kan bli formidlet til tilknyttede tjenester i Schibsted så lenge opplysningene benyttes til samme formål.»

I kommentaren «Storebror ser deg – stadig tydeligere» datert 22. april i år og signert Aftenpostens dyktige journalist Joacim Lund, står følgende:

«For Google og Facebook er hensikten selvsagt å tjene penger. Mye penger. Jo mer de vet om hva du interesserer deg for og hvor du beveger deg, desto mer skreddersydde tjenester og annonser kan de tilby deg.»


Kilde: Aftenposten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates