Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null. Eksemplene er ordnet kapittelvis i menyen nede til høyre.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

28.10.2014

Facebook følger med på hvor du er

- Med Facebook Atlas kan vi spore folks bevegelser, forstå hva de gjør og dermed vise dem mest mulig relevante annonser der de er og når de trenger dem, sier Nicola Mendelsohn, sjef for Facebook i Europa, Afrika og Midtøsten. I forrige uke var hun i Oslo for å møte norsk medie- og reklamebransje.

Med Atlas kan Facebook bruke informasjon fra personlige profiler på Facebook og Instagram til å skreddersy annonser til brukere over hele nettet. Dermed kan de selge reklameplass også utenfor sidene som de selv eier.

- De som har tilgang til flest mennesker og sitter på mest informasjon om disse, har utgangspunktet for den beste løsningen, sier Erik Solberg, som er leder for digital strategi i mediebyrånettverket Carat.

Google har flere innloggingsløsninger og vet i tillegg hva du søker etter, og er i dag kommet lengst når det gjelder å skreddersy annonser basert på folks søke- og klikkhistorikk. Med Atlas tar Facebook dette et skritt videre.

- Innloggingen gjør det mulig å følge brukere på tvers av alle kanaler, som mobil, PC, nettbrett og smart-tv. Det andre er at man kan bruke mindre penger på annonser fordi man har mer presis informasjon om folk. På Facebook har de fleste gitt fra seg opplysninger om hvor gamle de er, hvor de bor og hvilke band du liker. For annonsører er det en stor fordel, sier Solberg.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, har i Dagens Næringsliv advart mot samme type utvikling blant norske mediehus. Når selskap som Schibsted og andre får brukerne til å logge seg inn og samtykke til at det samles informasjon om deres nettbruk.

Bortimot 3 millioner nordmenn er innom Facebook hver dag, ifølge TNS Gallup. På verdensbasis har det nettstedet 1 milliard månedlige brukere. Omsetningen i Norge kommer trolig til å nå 1,2 milliarder kroner neste år. Ifølge en rapport fra Medietilsynet var annonseinntektene til norske avishus i 2013 på nesten 7,2 milliarder kroner, en nedgang på 355 millioner fra året før.

Kilde: Aftenposten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates