Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

19.08.2011

Medienes mange roller

Aslak Bonde skriver i Morgenbladet:

Det har ikke vært snakket så mye om det ennå, men det vil være mer enn pussig om det ikke skulle bli en granskning av medienes rolle før og etter 22. juli. I tråd med hva mange redaktører har skrevet om uavhengighet for den regjeringsutnevnte 22. juli-kommisjonen, bør også pressegranskerne være uavhengige av pressens institusjoner. Det er til og med tvilsomt om de bør oppnevnes av pressen selv.
/../
I utgangspunktet er det umulig å skille mellom det spekulative og det informative. De personlige historiene fra Utøya er nødvendige for å få frem et enda mer komplett bilde av hva som skjedde der ute. Samtidig er det ikke tvil om at avisene også tjener penger på å fortelle disse historiene. Hadde det ikke vært så godt stoff, ville de ikke ha kommet på trykk, fordi det egentlige informasjonsbehovet om drapsmannens ugjerninger for lengst er dekket.

Tilsvarende er det med VGs bilder søndag av rekonstruksjonen på Utøya dagen i forveien. Prinsipielt sett er det kanskje ikke galt av avisen å dokumentere politiets arbeid, men når avisen er så begeistret for sitt egendefinerte scoop at den bruker hele forsiden og 11 sider på å vise bildene, kan det virke spekulativt.


/../
Det gjelder også medienes ansvar for klimaet i samfunnsdebatten. Hvorfor er det så opplagt at alle spør Christian Tybring-Gjedde om den kronikken han skrev i Aftenposten, mens ingen spør Aftenposten om hvorfor de satte den på trykk? Og i hvilken grad følger pressen opp sitt ansvar for å beskytte kilder mot seg selv?

Det er vanskelig å tro at avisene i ukene etter 22. juli har sagt nei til en eneste en av de pårørende eller overlevende som har villet fortelle sin historie til offentligheten. Antageligvis er det motsatt: At både lokale og nasjonale journalister har forsøkt å overtale den rammede til å stå frem.


Kilde: Morgenbladet.no

Opppdatering 23.0811:

Angående bruk av bilder: Journalisten.no skriver:

Det er det svenske bransjebladet Dagens Media som forteller at siden Aftonbladet ikke ville selge bilder fra rekonstruksjonen på Utøya, valgte konkurrenten Expressen å lage en grafisk fremstilling dagen etter.

– Jeg mener dette er et relevant og bra journalistisk arbeid, sier sjefredaktør Jan Hellin i Aftonbladet til Dagens Media.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates