Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null. Eksemplene er ordnet kapittelvis i menyen nede til høyre.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

08.11.2011

Adferdbasert målretting - siste skanse for reklamen?

I løpet av de siste 15 årene har den vanligste måten å måle en bannerannonses effektivitet på vært å telle antall ganger annonsen har blitt klikket på. Ulike nettsteder ble sammenlignet ved å måle respektive gjennomklikksrater (CTR): antall klikk som en prosentandel av totalt antall ganger banneret har blitt vist på siden. Et nettsted med høyere enn gjennomsnittlig CTR ansees å ha mer engasjerte brukere. CTR er ofte brukt som parameter for å måle et nettsteds kvalitet. Men selv dette er et ganske vagt mål -- hva menes egentlig med kvalitet?

Forskning gjort av Specific Media og Mindshare viser at verdien av en visningsannonse er mer enn at den blir klikket på. Bannerets plassering, den kreative løsningen og annonsens relevans til siden den er plassert på er også faktorer som påvirker hvordan annonsen fungerer.

Som i tradisjonelle media etterlater reklamen et inntrykk som kanskje ikke utløser en respons før timer eller dager senere. Typiske responser i digitale annonsevisninger vil være en økning i merkenavnsøk på søkemotorer som for eksempel Google eller økt besøkstall på annonsørens nettsted. Sporing og måling av denne typen atferd i etterkant av kampanjer illustrerer den sanne og fulle verdien av reklameinvesteringer.

Måling av verdier snarere enn klikk demonstrerer hvordan målinger i digitale medier er i utvikling. Kampanjer kan testes og tilpasses mange ganger før optimal respons oppnås. Evnen til å analysere data fra hver versjon av en kampanje skaper også verdi for annonsøren, byrået og publiseringsnettstedet.


Kilde: Propaganda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates