Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

20.03.2012

Nær 50 prosent leser aviser på nettet

Ifølge Norsk mediebarometer 2011 (pdf) leser stadig flere  aviser på Internett. Likevel er det få som velger helt bort papirutgavene. Mens 32 prosent leste avisenes nyheter på både papir og nett, leste 16 prosent kun nettaviser i 2011 en gjennomsnittsdag. Andelen som generelt leser aviser, har holdt seg stabil.

Andelen som leser papiraviser en gjennomsnittsdag, har sunket fra 78 prosent i 2001 til 63 prosent i 2011. Lesing av nyheter på avisenes nettsider har derimot økt fra 10 til 48 prosent i samme periode. Bare det siste året, fra 2010 til 2011, økte denne andelen fra 43 til 48 prosent. Dette kommer frem i SSBs mediebruksundersøkelser.

Andelen som kun leser trykte aviser, har sunket fra 69 prosent i 2001 til 32 prosent i 2011. I samme periode har andelen som kun leser nettaviser, økt fra 2 til 16 prosent, mens andelen som både leser trykte aviser og nettaviser, har økt fra 9 til 32 prosent. Andelen som generelt leser aviser, det vil si enten papir- eller nettaviser, var 79 prosent i 2011. Andelen er uendret siden 2001.

SSBmagasinet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates