Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null. Eksemplene er ordnet kapittelvis i menyen nede til høyre.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

14.06.2013

Del eller dø

Sosiale medier kan strømlinjeforme journalistikken på mer subtilt vis enn vi tror, skriver Bjarne Riiser Gundersen i Morgenbladet: «Du skal være ganske kald for å satse på en artikkel du vet vil få liten eller ingen resonans på sosiale medier.»

I februar i år skrev journalist Fredrik Drevon en kronikk i Aftenposten som tok nettmedienes tåpelige lokkematjournalistikk på kornet: «Dette er en sak som bare starter med denne, dette, derfor, slik, her. Slik blir det klikk.» Teksten var en vittig og effektiv sjangerparodi – «disse stedene må du se før du dør.

I en artikkel i Svenska Dagbladet, og senere i en bloggpost, prøvde journalisten Anders Mildner å destillere ut nettopp hvilke karaktertrekk som gjør en tekst delbar i sosiale medie. La oss se på listen han satte opp:

  • Handler om et kjent og høyaktuelt tema, som allerede har vært gjenstand for hyppig diskusjon på Twitter og Facebook.
  • Skrevet av en person som er godt kjent fra før.
  • Det er en konfronterende tekst, med en tydelig målskive – som også er kjent fra før.
  • Innholdet er enkelt og polariserende: Det holder å lese ingressen for å få et grep om poenget.
  • Det er en personlig og intim tekst, for en verden (og en offentlighet) som verdsetter nettopp slike egenskaper.
  • Det er en tekst som enkelt kan fungere som identitetsmarkør, en liten plakat over hodet ditt som sier: «Se! Jeg er en person som deler tekster som denne!»

Listen forklarer delvis hvorfor debattartikler gjennomgående ligger høyt på medienes mest lest-lister. Allerede i sin grunnleggende sjangerkontrakt oppfyller meningsstoffet mange av kriteriene over. Og innenfor dette feltet er det særlig to undergrupper som slår an: tekster med en klar, enkel polemikk, eller sterke personlige historier. Skulle en artikkel slumpe til å romme begge deler, er det uslåelig.

I en tid da stadig flere leser nyheter utelukkende gjennom sosiale medier, bør man likevel være klar over dette: En stor, kjøttfull del av det dyret som kalles journalistikk, passerer helt utenom disse kanalenes kvern.

Kilde: Morgenbladet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates