Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

02.11.2014

Synlighet koster på Facebook

Facebook er Norges største mediekanal, med NRK1 som nummer to. Daglig besøkes nettstedet av 3,5 millioner nordmenn, ifølge TNS Gallup. Antall ting som deles på Facebook dobler seg for hvert år, forteller Facebook-topp Nicola Mendelsohn, som nylig besøkte Oslo.

- For noen år siden besto strømmen av noen hundre ting om dagen, mens tallet i dag kanskje er 2000. Basert på din Facebook-interaksjon, sørger algoritmen for at du får se det du er mest interessert i. Hvis det skjer en stor nyhetshendelse, vil du ikke at den skal havne langt nede, sier Mendelsohn.

En utfordring som norske medier møter, handler om hvilke saker Facebook presenterer som relaterte til det man publiserer. I april avslørte Facebook navnet på stefaren i den såkalte Christoffer-saken, fordi algoritmene gjenkjente originalversjonen av et sladdet bilde av mannen.

Øyvind Solstad i VG sier de tidvis har opplevd problemer med en serie om kroppen i VG Helg. NRK har opplevd at Facebook har fjernet saker om brystkreft. Seneste i forrige uke ble to kvinner nektet adgang til Facebook da de lenket til en Aftenposten-artikkel som var illustrert med et mammografibilde.

Kilde: Aftenposten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates